Haber
2017-09-28 16:06:31
Üniversiteye giriş sistemindeki değişikliğe yönelik değerlendirmemiz

Eğitim-Bir-Sen Kütahya 1 Nolu Şube Başkanı Fatih KÖSE’nin

Üniversiteye giriş sistemindeki değişikliğe yönelik değerlendirmesi

Üniversite giriş sistemindeki kalıcılık, süreklilik ve istikrar toplumun haklı beklentisidir. Toplumun bu konudaki hassasiyeti dikkate alındığında, mutlaka bir değişiklik yapılacaksa ilgili paydaşlardan görüş alınarak, ihtiyaçlara cevap verecek bir sistem, demokratik teamülleri hayata geçirerek inşa edilmesi gerekir. Çünkü her yıl 2 milyondan fazla aday ve aileleri bu durumdan etkilenmektedir.

Cumhurbaşkanımızın gündeme getirdiği üniversiteye giriş sistemindeki değişiklik bugün birçok kafa karışıklığını da beraberinde getirmiştir. Konuya YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç’ın, kısa sürede bir değişimin olmayacağını, mevcut sistemin en azından bu yıl da devam edeceğini ifade etmesi, dört gün sonra, yaptığı konuşmada, üniversite giriş sisteminde değişiklik yapacaklarını ve iki aşamalı üniversite giriş sınavının tek aşamaya ve 18 puan türünün ise sayısal, sözel, eşit ağırlık ve yabancı dil olmak üzere dörde indirileceğini kamuoyuna duyurması kafa karışıklığını yeniden tazelemiş, hatta derinleştirmiştir. Tüm bunlar karar verme süreçlerinin sağlıklı işletilmediğini göstermektedir.

Önerilen tek aşamalı sınav modeli, 28 Şubat sonrasında uygulanan tek aşamalı giriş sınavına birebir benzemektedir. Öyle ki, 2007’de yayınlanan Yükseköğretim Stratejisi raporunda bu dönemde uygulanan tek aşamalı sınav sisteminin, zaten sorunlu olan lise eğitimini tamamen önemsizleştirdiği, öğrencileri dershanelere yönlendirdiği ve bu öğrencilerin üniversiteye oldukça hazırlıksız gelmelerine neden olduğu açıkça vurgulamıştır. Söz konusu sorunlardan dolayı, sonraki yıllarda sınav sisteminde değişimlere gidilmiştir. Dolayısıyla, böyle bir modelle, Cumhurbaşkanının ısrarla vurguladığı, okulu merkeze alma ve okul dışı kaynaklara yönelmeyi azaltma gibi hedefler kesinlikle gerçekleşmeyecek, tam tersine eğitim sistemindeki sorunlar daha da kangren haline gelecektir. İki aşamalı olan sınavı tek aşamaya indirmek ve sadece temel matematik ve Türkçeyi esas almak, ortaöğretim ve yükseköğretimin mevcut sorunlarını çözmekten uzaktır. Dahası, önerilen model, eğitim sistemindeki sorunları büyütme riski taşımaktadır. Ayrıca, eğitimde yapılması planlanan sistem değişikliklerinde, ilgili konu uzmanlarla ve tüm paydaşlarla geniş bir şekilde tartışılmalı, sahici bir şekilde toplumsal uzlaşı arayışında olunmalı ve gelen öneriler doğrultusunda Türkiye şartlarına uygun bir sistem geliştirilmelidir. Hızlı bir şekilde yapılan sistem değişiklikleri, ileride öngörülemeyen sorunlara sebep olacak ve kısa zaman içerisinde yeni sistem arayışlarına yol açacaktır. Nitekim bakanlık, müfredat değişikliklerinde paydaşlarla işbirliğinin faydasını yakın zamanda gördü. Bu anlayışın bir kenara bırakılmaması yarınlarımız için son derece önemlidir.

Son olarak öğrenci ve velilerimize şunu söylemek istiyorum. Tüm sistem değişiklikleri ya da çabalar daha iyiye ulaşma çabasıdır. Hangi sistem gelirse gelsin, bir adım önde olabilmek için bir adım fazla çalışmak gerekli. Eğer biz sorumluğumuzun gereğini yerine getirir; okul-öğreci-veli üçlü sacayağında bize düşeni tam olarak yerine getirirsek herhangi bir olumsuzlukla karşılaşmayız. Sistem üzerinde ilgililer gerekli çalışmayı yaparken öğrencimiz kendini yetiştirecek, velimiz uygun ortam vb katkıyı sunacak, günü geldiğinde herkes için geçerli olacak sistem ya da sınavda başarılı olmanın mutluluğunu hep birlikte yaşayacak. 

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen